Драги осмаци, погледајте презентацију нашег педагога Сузане Николић и психолога Душице Трајковић "Водич за упис ученика у средњу школу". Надамо се да ће вам олакшати одабир средње школе коју ћете уписати.
Одабери свој пут - презентација наших сјајних педагога и психолога.
Све потребне информације о упису у средње школе за школску 2024/2025. годину можете погледати на сајту Министарсва просвете ОВДЕ.
Најновији Правилник о упису ученика у средњу школу можете погледати овде.
У Конкурсу за упис ученика у први разред средње школе у Републици Србији за школску 2024/2025. годину објављен је преглед свих образовних профила, по подручјима рада и трајању образовања, као и број места у средњим стручним школама и гимназијама чији је оснивач Република Србија, аутономна покрајина или јединица локалне самоуправе. Такође, у Конкурсу је објављен и календар уписних активности.
Ученици осмог разреда полажу завршни испит у матичној основној школи, решавањем три теста – из српског, односно матерњег језика, математике и решавањем трећег теста из једног од одабраних предмета: биологија, физика, историја, географија и хемија.
Полагање теста из српског/матерњег језика биће одржано 17. јуна од 9 до 11 часова, теста из математике – 18. јуна од 9 до 11 часова, а решавање трећег теста – 19. јуна од 9 до 11 часова.
Ученик може да оствари највише 14 бодова на тесту из српског језика и књижевности, односно матерњег језика и књижевности, 14 бодова на тесту из математике и 12 бодова на трећем тесту. Ученик по основу општег успеха може да оствари највише 60 бодова. Највећи број бодова који ученик може имати на основу општег успеха и успеха на завршном испиту је 100 бодова.
Прелиминарни резултати завршног испита биће објављени 21. јуна до 8 часова. Уколико имају жалбе на резултате завршног испита, ученици их могу поднети електронским путем 21.06.2024. године од 8.00 до 15.00 ч или у основним школама такође 21. јуна од 8 до 15 часова. Објављивање коначних резултата завршног испита – 24. јуна дo 8 часова.
Ученици листе жеља попуњавају електронским путем од 25.06.2024. године у 08ч до 26.06.2024. године у 15ч или попунити и предати у матичним основним школама 25. и 26. јуна од 8 до 15 часова. Листе жеља биће објављене 27. јуна, када ученици могу да провере тачност листе жеља, а објављивање званичне листе жеља биће 28. јуна до 8 часова.
Објављивање коначних резултата расподеле по школама и образовним профилима у основним и средњим школама као и преосталих места за други круг уписа биће 3. јула до 8 часова. Кандидати који су распоређени за упис у средњу школу подносе пријаву за упис непосредно у средњој школи у коју су распоређени 3. и 4. јула од 8.00 до 15.00 часова.
Конкурс за упис ученика у први разред средње школе у Републици Србији за школску 2024/2025. годину можете погледати овде.
Корисни линкови:
https://www.euronews.rs/srbija/drustvo/105224/mala-matura-2024/vest
https://www.mala-matura.com/mala-matura-priprema-za-zavrsni-ispit/
https://srednjeskole.edukacija.rs/zanimanja
https://srednjeskole.edukacija.rs/drzavne-srednje-skole/beograd
Тестови са претходних завршних испита
------------------------------------------------------------------------------
Налазиш се пред избором занимања и школе. Пред тобом је важан корак који ће одредити твоју будућност – ако не за читав живот, онда бар за наредних неколико година. Одлука о избору средње школе је значајна и за будуће одлуке у вези са твојим образовањем.
Грешке у избору могуће је исправити али тако можеш да изгубиш доста времена.
Које су најчешће заблуде при избору занимања о којима би требало да размислиш?
• Ако нешто умеш да радиш добро, не мора да значи да то исто највише и волиш.
Веома је важно да се задовољство у послу постави испред умећа и вештине, јер прети реална опасност од „досаде“. Уколико се ради оно што се воли, не долази до засићења у мери која може да утиче на квалитет посла и лично задовољство у раду.
• Веома је важно да уочиш разлику између онога шта теби одговара и онога што иницира твоје окружење.
Окружење може да има своје виђење тебе и твоје будућности а и ти имаш своје. Не значи да мишљење окружења треба игнорисати већ га треба ускладити са сопственим ставом.
• „Није важно шта радиш већ како то радиш“ је драгоцена помоћ ако ти је новац фактор који утиче на твој избор занимања.
Бољи избор и према себи и према другима је да радиш оно што волиш јер ће зарада тада доћи као природна награда, заједно са задовољством у раду.
Када изабереш да радиш оно што волиш и што те заиста интересује и мотивише, треба да кренеш у правцу проширивања својих знања и способности. Важно је да пратиш шта се ново догађа у тој области, како се она мења и куда иде у будућности.
Слика коју имаш о себи је темељ твог целокупног понашања. Ако себе добро познајеш, тада можеш и своје способности и особине најбоље искористити. Самопоуздање ти при том помаже да у томе и успеш.
Самопоуздање почива на два стуба.
То су:
- самосвест: веровање у властите способности да ствари обављаш добро,
- самопоштовање: осећај личне вредности.
Размисли о својим способностима. У томе ти могу помоћи нека од ових питања.
Да ли се јасно изражавам (усмено или писмено)?
Умем ли да уочим оно што је битно у градиву?
Да ли се сналазим са бројевима? Да ли брзо и лако решавам математичке задатке?
Волим ли да завирим у унутрашњост разних апарата? Да ли разумем како они функционишу? Да ли вешто рукујем алатима?
Изводим ли лако ритмичке покрете и вежбе?
Умем ли да препознам осећања и жеље других људи?Да ли лако схватам односе међу људима?
Шта ми добро иде?
Где постижем најбоље резултате?
Које су моје „слабије стране“?
Особине личности
Размисли о својим особинама. Нека од наредних питања ти могу бити од помоћи.
Да ли волим да организујем своје активности?
Одустајем ли од плана или сам истрајан /на када наиђем на тешкоће?
Да ли сам особа која воли да буде стално у покрету?
Да ли лако успостављам контакт са другим људима?
Волим ли да организујем активности других људи?
Имам ли стрпљења за људе?
Волим ли да учествујем у такмичењима (спорт, школска знања, игре,…)?
ВРЕДНОСТИ
Шта желиш да постигнеш на послу?
Шта ти је важно осим добре зараде?
Тежиш ли практичном раду, у коме помоћу алата или машина можеш да направиш нешто?
Да ли тежиш раду са подацима који захтевају тачност, прецизност, сређеност?
Да ли тежиш уметничком изражавању?
Неки пут знамо да нешто хоћемо али не можемо тачно да дефинишемо шта. Сазнање може бити корисно. Када спознамо шта стварно хоћемо, лакше корачамо ка циљу.
Размисли о томе шта све волиш да радиш и шта ти причињава задовољство. Који су ти омиљени садржаје у школи , шта највише волиш да радиш у слободно време (нпр. читање, рачунање, сликање, певање, брига о животињама, менуелни – ручни радови,..)?
Које предмете и школске активности највише волиш?
С ким и како проводиш слободно време?
Која су твоја три најочигледнија интересовања?
Напиши списак онога чиме се најрадије бавиш, а да ни после неколико сати не осетиш замор?
Први корак који треба да предузмеш је да себе боље упознаш, заправо да региструјеш своја интересовања и склоности.
Вероватно имаш и одређене жеље где, с ким и чиме би да радиш.
Можда имаш и хоби.
Значајну улогу у твом избору занимања могу да имају:
– Здравствена способност
– Родитељи
– Вршњаци
– Људи од поверења
– Школа
– Школски психолог
Више информација можеш потражити на:
https://poslovi.infostud.com/info/opisi-zanimanja/
/овде ћеш пронаћи шта су дужности и одговорности радног места које те занима, услови у којима се посао обавља, које су пожељне особине и квалификације за обављање тог посла, каква је ситуација на тржишту рада у Србији, каква је понуда и тражња за тим кадровима/