Тим за Професионалну оријентацију

Тим за Професионалну оријентацију

Активности у школској 2021-2022. години

5. разред

       Ученици петог разреда су током фебруара са својим одељењским старешинама посветили неколико часова веома важној и за нас увек актуелној теми – професионалној оријентацији. На часовима одељењског старешине реализоване су две радионице „Кад порастем бићу...” и „Пронађи себе”.
Ученици одељења 5/1 износили су шта желе да буду када порасту, који су њихови снови, идеје и очекивања везана за та занимања. Подељени у групе, кроз игру улога, представили су се као адвокати, стоматолози, програмери и дизајнери. Одговарали су и на питања својих другара из одељења о завршеној школи и особеностима посла којим се баве. Упознали су све присутне са различитим средњим школама (економском, машинском, медицинском, школом за негу лепоте, електротехничком) и образовним профилима тих школа која ће можда једнога дана бити баш њихова. На крају су кроз игру пантомиме покушали да што уверљивије прикажу своје омиљено занимање.
       Ученици одељења 5/2 и 5/3 презентовали су занимања којима би желели да се баве у будућности наводећи, у усменој или писменој форми, разлоге за одабир баш тих занимања. На крају петаци су дискутовали и о занимањима познатих и успешних људи из њихове ближе околине која представљају, по њиховом мишљењу, пример који треба следити.

6. разред

       У одељењу 6/1 реализоване су две радионице на којима су ученици имали задатак да представе одређена занимања која се њима допадају. Ученици су, у оквиру својих група, заједнички истраживали одређена занимања о којима су израдили презентације које су на ЧОС-у представљали осталима, па су тако сви ученици имали прилике да се упознају са особеностима следећих занимања – ватрогасац, полицајац, козметичар, адвокат и војни пилот. Ученици су представили одабрано занимање, истичући које способности (физичке и психичке) одликују дато занимање, са каквим захтевима се суочавају при вршењу посла и које средње школе и/или факултети би представљали одговарајући избор за жељено занимање. На крају ученици су дискутовали о популарним и атрактивним занимањима и образлагали су свој избор.

       У одељењу 6/2 реализоване су две радионице – „Ја за десет година” и „Интервју са експертима”. Циљ ових радионица био је да се ученици на забаван начин упознају са различитим занимањима.
       Током прве радионице ученици су имали задатак да нацртају визију себе за десет година на свом радном месту и да на тај начин представе занимање којим би желели да се баве. У креирању визије служили су се следећим елементима: шта радим, на ком сам радном месту, како изгледа моје радно место, са ким радим и сарађујем, чиме радим (којим средствима), какво је моје радно окружење, који су моји задаци на послу, да ли сам задовољан послом који обављам и својим жељеним занимањем.... Ученици су на веома занимљив и креативан начин представили занимања – васпитач, директор приватне фирме, певачица, лаборант, зоолог, кувар, фотограф, фризер, сликар, кошаркашки тренер, глумац. Одговарали су и на питања која су им постављана у вези са одабраним занимањем.
       Друга радионица – „Интервју са експертима”, остварена је у сарадњи са родитељима. Неколико родитеља је представило своје занимање. С обзиром на то да су услови доласка у школу били отежани, родитељи су заједно са децом снимали кратак филм. Родитељ је представљао своје занимање, а дете је водило интервју и снимало. Сви ученици су на ЧОС-у заједно гледали снимљене филмове и упознавали се са занимањима стоматолог/менаџер набавке за увоз лекова, продавац и медицинска сестра. Захваљујемо мамама Весни Милановић, Сањи Томић и Сањи Шарчевић што су учествовале у овој радионици и што су дале деци драгоцене смернице и савете. Интервју и савете родитеља експерата можете погледати на линку:
https://drive.google.com/file/d/1vZQ8RMXrH9JWyrYeQnK50KsriNqJ9TdU/view?fbclid=IwAR2APy2DkkX28M38At6XtFCOikoliSRQSdMNgTcSaYK_qncZgIPJnwzj1IU
      На крају, у оквиру евалуације, ученици су давали своју процену које су три најважније ствари које су научили на радионицама.

       Одељењски старешина 6/3 Снежана Милић је у програму Бајтабл израдила кратки филм у коме је излистала само неке од предлога занимања којима би се ученици једнога дана могли бавити.
       С обзиром на то да је у току била комбинована настава, Одељењски старешина је обучила чланове Б групе одељењске заједнице 6/3 како да они сами направе кратке филмове у вези са занимањем којим желе да се једнога дана баве и испланирано је да ти филмови буду приказани на следећем часу одељењске заједнице. Након две недеље, на часу одељењског старешине систематизован је и презентован, а потом и детаљно анализиран двонедељни ученички рад – више од половине ученика групе Б успешно је урадило видео-презентације у којима су представили своја будућа занимања.
       Као финални резултат овог ученичког мини-пројекта погледајте само неке од најуспешнијих ученичких радова ка којима ће вас одвести линкови у наставку.
htps://biteable.com/.../3e8e8b775a1a173e0e5eebbd728d51f8t
https://biteable.com/.../d74e9f9235395dc55b666227a65901cf
https://biteable.com/.../43cdaa099f85c850b67bf71e1da11729
https://biteable.com/.../7030b202adeee69b9538fd3f12b6203b
https://biteable.com/.../032a1e75eeda9783a95d3247920b3b0c

7. разред

      Ученици 7. разреда су се на часовима одељењског старешине вредно припремали за избор будућег занимања. Са својим одељењским старешинама Биљаном Вишњић, Тијаном Морић и Јелисаветом Хрњаковић реализовали су радионицу пројекта од националног значаја – Професионална оријентација „Интервју за посао”. Током радионице седмаци су се забавили и кроз игру се упознали са карактеристикама посла кувара, ИТ инжењера, медицинске сестре, лекара, аутомеханичара, адвоката, пилота, архитекте... Представници Ученичког парламента и Тима за професионалну оријентацију нашли су се у улози водитеља, тј. послодавца, тако да су тога дана и „запослили“ најбоље припремљене кандидате. Ова радионица била је изузетно корисна ученицима 7. разреда јер су научили нешто више о различитим професијама припремајући се да једног дана успешно одаберу одговарајуће занимање за себе.
      Међутим, активности наших седмака овде се на завршавају. У договору са одељењским старешинама, наставница Тамара Трифуновић Живковић је на часовима грађанског васпитања обрађивала тему перцепција других и перцепција сопственог идентитета (позитивне и негативне особине личности). На часовима ученици су дискутовали о позитивним особинама личности које су неопходне за обављање одређених послова (рад у тиму, лидерство, вештине комуникације, одговорност, креативност итд.), a потом су прегледали и анализирали неколико примера добро осмишљених и написаних радних биографија. Као домаћи задатак, седмаци су писали своје радне биографије (за послове којима желе да се у будућности баве), при чему су посебно водили рачуна о неопходним сегментима која радна биографија мора садржати и о поштовању правописних правила.
      Верујемо да ће ове занимљиве активности вишеструко користити нашим седмацима када буду правили прве кораке обликујући свој будући животни пут.

8. разред

      Професионална оријентација свакако је најзначајнија ученицима осмог разреда јер се пред њима (ускоро) пружа пут избора и одлука који могу у великој мери обликовати њихову будућност. Због тога су одељењске старешине 8. разреда – Бојана Божић, Тања Ђокић и Јелена Трошић са ученицима реализовале неколико радионица у вези са професионалном оријентацијом.
      У одељењима 8/1 и 8/2 прво је реализована радионица под називом „Ставови и мишљења” – ученици су слободно изражавали ставове о различитим тврдњама које је наставник унапред припремио, а које су се односиле на запослење и положај жене; диксутовали су да ли жена треба само да ради у кући или само на послу или и једно и друго, као и колико и у свему томе треба да јој помогне супруг. Ученици су дискутовали о свакој од понуђених тврдњи и аргументовали своја мишљења. Ученици одељења 8/3 су разговарали су о својим добрим и лошим странама, односно о својим врлинама и манама, као и о сопственим афинитетима, о томе како виде себе у будућности и колико је потребно да се мењају или раде на себи како би остварили своје циљеве.
      Друга реализована активност у одељењима 8/1 и 8/3 била је у вези са представљањем средњих школа. Ученици су правили су „мапе ума”, где је у средишту била школа коју би желели да упишу, а онда су исписивали разлоге због којих би желели да упишу баш ту школу. На тај начин су упознали и своје другаре са неким специфичностима одабране школе, говорили су о разлозима своје одлуке и доводили их у везу са будућим занимањем којим би волели да се баве.
      Сви ученици 8. разреда погледали су презентацију коју су припремиле педагог Сузана Николић и психолог Душица Трајковић, а која носи наслов „Одабери свој пут”. Ова презентација је прослеђена и родитељима ученика како би им помогла да донесу праву одлуку у избору средње школе, а и будућег занимања.
      Трећа планирана активност подразумевала је сарадњу са родитељима, тј. долазак родитеља у школу ради представљања својих занимања и способности које су неопходне за обављање одређеног посла. Како епидемилошка ситуација током фебруара није била повољна, одељењске старешине договориле су се са ученицима да интервјуишу своје родитеље и да на ЧОС-у осталим друговима из разреда презентују занимања својих родитеља. Планиране посете родитеља биће реализоване у наредном периоду и свакако ће представљати драгоцену помоћ ученицима осмог разреда у одабиру свог „животног пута”.

Top