Чланови oвог тима за школску 2024/2025. годину су:
1. Бојана Божић, наставник математике – координатор
2. Биљана Благојевић, директор школе
3. Јована Вућељић, наставник разредне наставе
4. Маја Динић, наставник разредне наставе
5. Тијана Морић, наставник биологије
6. Јелена Трошић, наставник српског језика и књижевности
7. Душица Трајковић, психолог
8. Снежана Милић, наставник српског језика и књижевности
9. Новица Перић, представник локалне заједнице
10. Дејана Јовановић, представник родитеља
11. Михајло Тодоровић, представник Ученичког парламента
12. Мирна Бронзић, представник Ученичког парламента
У складу са Општим протоколом за заштиту деце од насиља, злостављања и занeмаривања и Приручником за примену посебног протокола школа је формирала Тим за заштиту ученика од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања.
План рада Тима је посебан документ којим се планира рад Тима на остварењу заштите ученика од насиља.
Програмом заштите ученика су дефинисане превентивне активности, као и кораци и процедуре у поступању у заштити ученика од насиља. Такође је дефинисано шта се сматра насиљем, као и које све врсте и облике обухвата.
Насиље је сваки облик једанпут учињеног или поновљеног вербалног или невербалног понашања које има за последицу стварно или потенцијално угрожавање здравља, развоја и достојанства деце/ученика.
Насиље може имати следеће облике:
Ø Физичко
Ø Емоционално/психолошко
Ø Социјално
Ø Сексуално насиље и злоупотреба деце
Ø Насиље коришћењем информационих технологија
Ø Занемаривање и немарно поступање
Ø Експлоатација
Главно подручје рада Тима: заштита деце/ученика основно школског узраста од свих облика насиља у школи.
Наша школа је сертификована школа у UNICEF- ом пројекату ''Моја школа – школа без насиља''.
Програм пројекта има за циљ смањење насиља над и међу децом и стварање безбедне и подстицајне средине за учење, рад и развој деце. С обзиром на постављени циљ програм је развојни и саставни је део васпитног рада школа.
Кроз програм се стичу конкретна знања о томе како се проблем насиља може решити учењем техника понашања и процедура у превазилажењу конфликта.Тим активностима утичемо на превенцију насиља, злостављања и занемаривања јер наш циљ је превазилажење последица неразумевања.
Сама реализација програма подразумева спорвођење сета превентивних радионица са ученицима млађих и старијих разреда којима се дефинишу одељенска и школска правила, а ученици обучавају како да препознају насиље и конструктивно реагују на њега.
Вршњачки тим који се формира од ученика 7. и 8. разреда има улогу промотера и помагача.
Програмом „Школа без насиљa“, предвиђено је повезивање институција из области здравства, социјалне заштите, унутрашњих послова и др. које су неопходни партнери у формирању такозване спољашње заштитне мреже, као и у примени процедура прописаних Општим протоколом за заштиту деце од злостављања и занемаривања и посебних протокола.
Пројекат је саставни део рада Тима за заштиту ученика од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања.
1.1.1. Основни принципи и циљеви програма заштите ученика
Омогућавање услова у школи који деци и ученицима обезбеђују живот и рад који доприносе њиховом оптималном максималном развоју;
Интерес детета/ученика је примаран у односу на интерес свих одраслих који раде у школи или учествују у раду школе;
Обезбеђење поверљивости података и заштита права на приватност детета /ученика;
Учешће детета/ученика у свим фазама процеса заштите кроз благовремена и континуирана обавештења на начин који одговара њиховом узрасту и разумевању ситуације и кроз могућност да изразе своје мишљење;
Протокол се односи на све ученике у школи без обзира на пол, узраст, породични статус, етничко порекло, и било које друге социјалне и индивидуалне карактеристике (боју коже, језик, вероисповест, националност, способности и специфичности детета).
Програм заштите ученика од насиља има као општи циљ унапређивање квалитета живота ученика у школи применом мера превенције, ради стварања безбедне средине, и мера интервенције у ситуацијама када се јавља насиље, злостављање и занемаривање ученика.
Специфични циљеви Програма у превенцији су следећи:
Ø Спровођење и неговање климе прихватања, толеранције и уважавања;
Ø Укључивање свих интересних група (ученици, наставници, стручни сарадници, административно и помоћно особље, директор, родитељи, старатељи, локална заједница) у доношење и развијање програма превенције;
Ø Подизање нивоа свести свих укључених у живот и рад установе за препознавање насиља, злостављања и занемаривања; дефинисање процедура и поступака за заштиту од насиља и реаговања у ситуацијама насиља;
Ø Информисање свих укључених у живот и рад установе о процедурама и поступцима за заштиту од насиља и реаговање у ситуацијама насиља;
Ø Пружање помоћи ученицима у савладавању личних проблема и проблема у учењу;- Изграђивање и примена норми понашања, информисање о правилима и кућном реду;
Ø Омогућавање свим ученицима који имају сазнања о могућем насилном акту да без излагања опасности врше пријављивање насиља;
Ø Сарадња са родитељима путем: родитељских састанака, Савета родитеља, индивидуалних и групних разговора;
Ø Сарадња са службама ван школе које посредно и непосредно могу помоћи на превазилажењу проблема насиља у школи.
Специфични циљеви у интервенцији:
Ø Спровођење процедура и поступака реаговања у ситуацијама насиља;
Ø Праћење и евидентирање врста и учесталости насиља и процењивање ефикасности спровођења Програма заштите;
Ø Рад на отклањању последица насиља и интеграција ученика у заједницу вршњака;
Ø Саветодавни рад са ученицима који трпе насиље, врше насиље или су посматрачи насиља.
1.1.2. Задаци и активности
Задаци у области превенције:
Ø Упознавање са правном регулативом Општим и Посебним протоколом;
Ø Израда Програма за заштиту деце/ученика од насиља ;
Ø Дефинисање улога и одговорности у примени процедура и поступака;
Ø Развијање и поштовање богатства различитости и културе понашања у оквиру васпитно-образовних активности;
Ø Организовање обука за ненасилну комуникацију и конструктивно решавање конфликата;
Ø Организовање разговора, представа, изложби о безбедности и заштити деце/ученика од насиља;
Ø Дефиинисање правила понашања и последица кршења правила;
Ø Развијање вештина ефикасног реаговања у ситуацијама насиља;
Ø Умрежавање свих кључних носилаца превенције насиља (Савет родитеља, Школски одбор, Ученички парламент, Наставничко веће).
Задаци у области интервенције:
Ø Усклађена и доследна примена утврђених поступака и процедура у ситуацијама насиља;
Ø Сарадња са релевантним службама;
Ø Континуирано евидентирање случајева насиља;
Ø Праћење и вредновање врста и учесталости насиља путем истраживања, запажања и провере;
Ø Подршка деци која трпе насиље;
Ø Рад са децом која врше насиље;
Ø Оснаживање деце која су посматрачи насиља за конструктивно реаговање;
Ø Саветодавни рад са родитељима.
Активности у области превенције:
Ø Превентивне активности треба да буду у складу са циљевима Посебног протокола и предложеним задацима. Превентивне активности креира установа у складу са анализом стања и увидом у присутност насиља у својој средини, а на основу:
Ø Учесталости инцидентних ситуација и броја пријава насиља;
Ø Заступљености различитих врста насиља ;
Ø Броја повреда;
Ø Сигурности објекта, дворишта.
Активности у области интервенције:
Ø Да би интервенција у заштити деце/ученика била планирана и реализована на најбољи начин, неопходно је узети у обзир следеће критеријуме:
Ø Да ли се насиље дешава или постоји сумња;
Ø Где се дешава (у установи или ван ње);
Ø Ко су актери насиља, злостављања и занемаривања;
Ø Облик и интезитет насиља, злостављања и занемаривања.
Ø На основу ових критеријума врши се процена нивоа ризика за безбедност детета и одређују поступци и процедуре.
Ø У складу са проценом нивоа ризика доноси се одлука о начину реаговања:
Ø Случај се решава у установи;
Ø Случај решава установа у сарадњи са другим установама;
Ø Случај се прослеђује надлежним установама.
Задаци Тима су да:
Ø Учествују у обуци за заштиту деце/ученика од насиља, злостављања и занемаривања;
Ø Информишу и пруже основну обуку за све запослене у школи о превенцији, препознавању и реаговању на насиље;
Ø Координирају израду и реализацију Програма заштите ученика (превентивне активности);
Ø Организују упознавање родитеља и ученика са Програмом о заштити ученика;
Ø Организују консултације у установи и процењују нивое ризика за безбедност ученика;
Ø Прате и процењују ефекте предузетих мера;
Ø Сарађују са релевантним установама;
Ø Организују евидентирање појава насиља;
Ø Прикупљају документацију;
Ø Извештавају стручна тела и органе управљања.
1.1.3. Кораци и поступци при интервенцији
Ø Откривање
Ø Прекидање, заустављање насиља или обавештавање одговорне особе
Ø Хитна акција
Ø Смиривање ситуације
Ø Прикупљање информација
Ø Консултације
Ø Обавештавње стручне службе у школи
Ø Консултовање са службама изван школе – у зависности од сложености ситуације
Свака особа која има сазнање о насиљу, злостављању и занемаривању дужна је да реагује.
Кораци у интервенцији су обавезујући!
Интервенција:
За ефикасну интервенцију у оквиру саме установе неопходно је успоставити унутрашњу заштитну мрежу и одредити ко, када и на који начин интервенише. Уколико постоји сумња о тежим облицима насиља обавезно се укључују друге институције и тада је реч о спољашњој заштитној мрежи. Непосредни саветодавни рад са децом која трпе и чине насиље обавља психолог школе. Психолог наставља индивидуални рад са децом на измени понашања.
Процедуре у интервенцији су различите с обзиром на три ситуације – да ли се насиље јавља међу децом, од стране одрасле особе у школи или од стране одрасле особе ван школе:
Ø Ситуације на првом нивоу, које се дешавају између деце, углавном решава наставник, васпитач, одељенски старешина;
Ø На другом нивоу ситуација се решава у сарадњи са Тимом у оквиру унутрашње мреже;
Ø На трећем нивоу неопходно је укључивање спољашње мреже.
Ø За решавање свих облика насиља које чине одрасли над децом неопходно је укључивање Тима, директора и/или других институција.
Након откривања насиља и обављених консултација Тим доноси одлуку о предузимању акција:
Ø Информисање родитеља/старатеља ученика (позивају се непосредно после насиља и у време консултација);
Ø Организовање посебних програма оснаживања деце за конструктивно поступање у ситуацијама насиља;
Ø Укључивање надлежних служби: Здравствена служба, СУП, ЦЗС (уколико је потребно).
Ø У случајевима у којима је постојала сумња за насиље одељенки старешина, предметни наставници, стручна служба прате понашање потенцијалних учесника.
Праћење ефеката предузетих мера
Тим за заштиту ученика од насиља у обавези је да у сарадњи са запосленима у установи и релевантним установама прати ефекте предузетих мера и активности због планирања новог циклуса Програма заштите ученика од насиља.
Потребно је пратити:
Ø понашање детета које је трпело насиље и детета које је вршило насиље
Ø како реагују пасивни посматрачи
Ø шта се дешава у групи, одељењу
Ø колико родитељи сарађују
Ø како функционише Тим и унутрашња заштитна мрежа
Ø колико су друге институције укључене и који су ефекти тога.
1.1.4. Евиденција и документација
Евиденцију води:
Ø Одељенски старешина, наставник, васпитач
Ø Тим–уколико се укључи у интеграцију
Ø Стручна служба.
У обрасце се уписује шта се догодило, ко су учесници, како је пријављено насиље, последице, исходи предузетих корака, како су укључени родитељи, стручна служба итд.
Разредне старешине и стручна служба у обавези су да воде евиденцију о појавама насиља, различита запажања о понашању деце, коментаре друге деце, родитеља, колега. Ове белешке се периодично анализирају на нивоу Тима, Одељенског и Наставничког већа и др. Тим за заштиту деце и ученика од насиља води евиденцију о случајевима насиља који захтевају њихово укључивање.
Трговина људима
Листа индикатора за прелиминарну идентификацију жртава трговине људима, 2022.
Водич за примену ревидираних индикатора, 2022.
ПРОЦЕДУРЕ ОШ „ФРАНЦЕ ПРЕШЕРН“ У ОДГОВОРУ НА ДИСКРИМИНАЦИЈУ, НАСИЉЕ, ЗЛОСТАВЉАЊЕ И ЗАНЕМАРИВАЊЕ
ПРАВИЛНИК О ЗАШТИТИ И БЕЗБЕДНОСТИ УЧЕНИКА ОШ „ФРАНЦЕ ПРЕШЕРН“
Правилник о протоколу поступања у установи у одговору на насиље, злостављање и занемаривање